Martin Gerbert
Scriptores ecclesiastici de musica, 3 voll.

St. Blasien: tipis San Blasianis, 1784.

l'autore | il testo | le edizioni | la fortuna

Frontespizio del primo volume


l'autore

Martin Gerbert [Franz Dominik Bernard Gerbert von Hornau], storico della musica e teologo tedesco, nacque a Horb sul Neckar l'11 Ottobre 1720. Entrato sedicenne nell'abbazia benedettina di San Biagio (St. Blasien, Selva Nera) fu consacrato sacerdote nel 1744 e assunse il nome di Martin. Compiuti gli studi, vi insegnò teologia per dieci anni curandone la biblioteca. Dal 1759 Gerbert viaggiò in vari Paesi europei (descritti nel suo Iter Alemannicum, 1765) visitando soprattutto le biblioteche conventuali principalmente nella ricerca di fonti medievali su liturgia e teoria musicale. Durante questi viaggi, conobbe in Italia padre Martini con il quale ebbe rapporti epistolari importanti. Nel 1764 fu eletto principe abate di San Biagio; diede ai monaci nuove costituzioni e avendo un incendio distrutto il monastero nel 1768, lo ricostruì (grazie all'aiuto dell'Imperatrice Maria Teresa d'Austria) rendendolo fiorente centro di studi teologici, musicali e storici (nel monastero si conserva il suo ritratto anonimo riprodotto qui a fianco).

Uomo colto e attento agli equilibri politici e diplomatici, Gerbert ebbe corrispondenza con molte personalità del suo tempo, fra cui Rousseau, Maria Teresa (che aveva una predilezione per le arti e la musica) e papa Pio VI (amante delle lettere e mecenate munifico). Si dedicò alla storia dell'ordine benedettino (Historia Silvæ Nigræ ordinis S. Benedicti coloniæ, 3 voll., 1783) e storia della liturgia (Vetus liturgia Alemannica, 2 voll., 1776; Monumenta veteris liturgiæ Alemannicæ, 2 voll., 1777-79) e fu autore di molte opere teologiche ed esegetiche. Per quanto concerne la musica, agli Scriptores ecclesiastici fece precedere De cantu et musica sacra (1774) in cui si fornisce un'ampia descrizione dello sviluppo della monodia liturgica e della polifonia vocale; l'impiego di numerosi esempi tratti da scrittori liturgici greci e latini, accompagnati alle disposizioni musicali di sinodi e concili fa dell'opera una raccolta preziosa. Da una sottoscrizione a stampa si apprende che aveva in animo di pubblicare un saggio della più bella musica composta dai più recenti compositori. Martin Gerbert appartiene insieme a padre Martini, Burney, Hawkins e Forkel, ai più importanti studiosi storici-musicali della seconda metà del Settecento. Morirà nel monastero di San Biagio il 13 Maggio 1793.


il testo

Indice dei tre tomi:

TOMO I

  [frontespizio]
  Praefatio [cc.n.n. 3-46]
p. 1 i Gerontikon S. Pambonis, abbatis Nitriæ | sæc. IV
4 ii Monacho qua mente sit psallendum, ex tom. IV biblioth. Patrum edit. venet. pag. 712 | sæc. IV
5 iii Instituta patrum de modo psallendi sive cantandi ex ms. codice San Gallensi apud Thomasium Opp., t. IV, pag. 353
9 iv S. Nicetius episcopus Trevirensis De laude et utilitate spiritualium canticorum, quæ fiunt in Eccelsia Christiana, seu De psalmodiæ bono | sæc. VI
14 v Magni Aurelii Cassiodori Institutiones musicæ, seu excerpta ex eiusdem libro De artibus ac disciplinis liberalium litterarum, ex t. II Opp. Cassiodori, edit. benedict. Venetiis 1729 | sæc. VI
19 vi S. Isidori Hispalensis Sententiæ de musica | sæc. VII

I. De nomine musicæ – II. De inventoribus musicæ – III. Quid possit musica – IV. De tribus partibus musicæ – V. De triformi musicæ divisione – VI. De prima divisione musicæ, quæ harmonica dicitur – VII. De secunda divisione musicæ, quæ organica dicitur – VIII. De tertia divisione musicæ, quæ rhythmica dicitur – IX. De musicis numeris

26 vii Flacci Alcuini seu Albini Musica | sæc. VIII
27 viii Aureliani Reomensis Musica disciplina | sæc. IX

Incipit præf. Musicæ discliplinæ Aureliani conf. Martenii collect. ampliss. t. I col. 121 seqq. – I. De laude musicæ disciplinæ – II. De nomine et inventoribus eius, et quomodo forme numerorum inventæ fuerint – III. Quod musicæ tria sint genera – IV. Quot habeat humana musica partes – V. De vocum nominibus – VI. Quod habeat musica cum numero maximam concordiam – VII. Quid sit inter musicum et cantorem – VIII. De tonis octo – IX. Quæ ipsis inscribuntur tonis – X. De authentu proto – XI. De plagis proti – XII. De authentu deutero – XIII. De plagis deuteri – XIV. De authentu trito – XV. De plagis triti – XVI. De authentu tetrardi – XVII. De plagis tetrardi – XVIII. Deuterologium tonorum – XIX. Normæ, qualiter versuum sprissitudo, raritas, celsitudo, profunditasque discernatur omnium tonorum – XX. Quod ab hac disciplina exstant composita modulamina, quæ die noctuque iuxta constitutionem patrum præcedentium præcinuntur in ecclesia

63 ix Remigii Altisiodorensis Musica | sæc. IX
95 x Notkeri De musica | sæc. X

De octo tonis – De tetrachordis – De octo modis – De mensura fistularum organicarum

103 xi Ubaldi seu Hucbaldi monachi Elnonensis Opuscula de musica | sæc. X

– [p. 103] Incipit liber Ubaldi peritissimi musici, vel Harmonica institutione [tav. ripiegata post p. 122]

– [p. 152] Hugbaldi monachi Elnonensis Musica enchiriadis – II. De phthongorum figuris, et quare sint octecim – III. Unde dicatur tetrachordum finalium et cæterorum – IV. Quare unum solum tetrachordum sub finalibus sit, et due supra – V. Quid distet iner autentos et minores tonos – VI. De proprietaribus sonorum: et quotis locis ab invicem distent eiusdem qualitatis soni – VII. Descriptiunculæ de sonorum proprietatibus ad exercendum – VIII. Quomodo ex quatuor sonorum vi omnes toni producantur – IX. Quid sit inter phthongos et sonos: inter tonos et epogdoos; quid etiam toni et modi sive tropi, particulæ quoque; quid diastema et systema? – X. De symphoniis – XI. Quomodo ex simplicibus symphoniis aliæ componuntur – XII. Item de eisdem symphoniis – XIII. De proprietate symphoniarum – XIV. De acutiore diaphonia per diatessaron, eiusque descriptio – XV. Diaphoniæ acutioris descriptio per diapende – XVI. Quid de his Ptolomæum sensisse Boetius narret: de consonantia nempe diapason et diatessaron – XVII. De ordine consonantiarum, consonantia et inconsonantia – XVIII. Quomodo altiora, modo submissiora loca organum petat – XIX. Quod in aliquibus rationin huius profunditas minus sit penetrabilis

– [p. 173] Incipiunt Scholia enchiriadis de arte musica (in dialogo) – Incipit secunda pars de symphoniis – Incipit tertia

– [p. 213] Incipit Commemoratio brevis de tonis et psalmis modulandis

230 xii Regino Prumiensis De harmonica institutione
247 xiii D. Oddonis abbatis, ut videtur, Cluniacensis

– [p. 247] Tonarius ex cod. Cas. | sec. XI

– [p. 251] Dialogus de musica ex ms. biblioth. Reg. Paris. 7211 [2 tavv. ripiegate post pp. 252 e 263]

– [p. 264] Musica enchiridionis

– [p. 285] Regulæ ... de rhythmimachia

– [p. 296] Regule ... super abacum ex cod. cod. Vindobonensi | sæc. circ. XIII

– [p. 303] Quomodo organistrum construatur ex eodem cod. Vindobonensi

303 xiv Adelboldi Musica ex cod. Tegernseensi | sæc. XI vel XII

[tav. ripiegata post p. 306]

312 xv Bernelini Cita et vera divisio monichordi in diatonico genere
330 xvi [anonimi]

– [p. 330] Anonymi I Musica

– [p. 338] Anonymi II Tractatus de musica

– [p. 343] Anonymi III Fragmentum musices

344 xvii [Mensura monochordi]

Mensura monochordi Boetii, ex codice Benedicto-Burano | sæc. XII
Mensura monochordi, ex cod. S. Blas. | sæc. XII
De mensura monochordi, ex eodem cod. msc. S. Blas. | sæc. XII
Mensura Guidonis, ex cod. Benedicto-Burano | sæc. XII
Otkeri Ratisbonensis monachi ætatis incertæ Mensura quadripartitæ figuræ, ex cod. Benedicto-Burano | sæc. XII

349 Corrigenda

TOMO II

[antiporta figurata]
Praefatio [cc.n.n. 2-10]
p. 1 Guidonis Aretini Opuscola de musica

– [p. 2] Micrologus ... de disciplina artis musicæ – I. Quid faciat, qui se ad disciplinam musicæ artis parat? – II. Quæ vel quales fint notæ, vel quot? – III. De dispositione earum in monochordo – IV. Quibus fex modis sibi inviecem voces iungantur? – V. De diapason et cur tantum septem sint notæ – VI. De divisionibus vocum, et interpretationibus earum – VII. De modis quatuor et affinitatibus vocum – VIII. De aliis affinitatibus vocum et [bemolle] et [bequadro] – IX. De similitudine vocum in cantu, quarum diapason sola perfecta est – X. De modis, et falsi meli agnitione et correctione – XI. Quaæ vox, et quare in cantu obtineat principatum – XII. De divisione quatuor modorum in octo – XIII. De octo modorum agnitione, acumine et gravitate – XIV. De tropis, et virtute musicæ – XV. De commoda componenda modulatione – XVI. De moltiplici varietate sonorum et neumarum – XVII. Quod ad cantum redigitur omne, quod scribitur – XVIII. De diaphonia id est, organi præcepto – XIX. Dictæ diaphoniæ per exempla probatio – XX. Quomodo musica ex malleorum sonitu sit inventa

– [p. 25] Versus de musicæ explanatione, suique nominis ordine

– [p. 34] Regulæ de ignoto cantu

– [p. 43] Epistola ... Michaeli monacho de ignoto cantu directa

– [p. 50] Tractatus ... correctorius multorum errorum, qui fiunt in cantu gregoriano in molti locis ex cod. Tegernseen. | sec. XIV vel XV

55 Quomodo de arithmetica procedit musica sequens opusculum in cod. ms. S. Emmerami habetur post Micrologum Guidonis an eiusdem, an alterius auctoris sit ignoro

De tropis sive tonis – Qualiter diapason species construuntur – De agnitione quatuor modorum – De inventione synemmenon – De speciebus diatessaron – De speciebus diapente – De proprietatibus troporum – Ubi tetrachordum et diezeuxis – De vi symphoniis – De cognatione proti et tetrardi

61 Bernonis Augiensis Opuscola de musica etc.

– [p. 61] Musica ... seu Tonarius ex cod. Palatino biblioth. Vatic. collato cum codice Admontensi

– [p. 91] De varia psalmorum atque cantuum modulatione ex ms. Salemitano | sec. XI vel XII

114 De consona tonorum diversitate ex ms. San Gallensi coævo
124 Hermanni Contracti Augiensis monachi Opuscola musica ex ms. biblioth. Vindobonensi etc.
154 Musica S. Wilhelmi Hirsaugiensis abbatis, ex cod. San Blasiano, sec. XII collato cum altero Vindob. biblioth. Cæs.

[tav. ripiegata post p. ?]

183 Musica Theogeri Metensis episcopi, ex cod. San Blasiano collato cum Tegernseensi et San Petrino
197 Musica Aribonis scholastici

[2 tavv. ripiegate post pp. 204 e 214]

230 Ioannis Cottonis Musica ex ms. San Blas. sæc. XII collato cum Vindobonensi et Lipsiensi
265 Tonale S. Bernardi
277 Gerlandi Fragmenta de musica
279 Eberhardi Frisingensis Tractatus de mensura fistularum
283 Anonymi De mensura fistularum in organis ex msc. San Blas.
287 Engelberti abbatis Admontensis de musica
369 Ioannis Aegidii Zamorensis Ars musica ex msc. Vaticano

TOMO III

[antiporta figurata]
Praefatio [cc.n.n. 3-5]
p. 2 Franconis Musica

Incipit Ars cantus mensurabilis edita a magistro Francone Parisiensi – I. De definitione musicæ mensurabilis et eius speciebus – II. De definizione discantus et divisione – III. De modis cuislibet discantus – IV. De figuris five fignis cantus mensurabilis – V. De ordinatione figurarum ad invicem – VI. De plicis in figuris simplicibus – VII. De ligaturis, et earum proprietatibus – VIII. De plicis in figuris ligatis – IX. De pausis, et quomodo per ipsas modi ad invicem variantur – X. Quot figuræ fimul ligabiles sint – XI. De discantu et eius speciebus – XII. De copula – XIII. De ochetis

16 Eliæ Salomonis clerici de Sancto Asterio Petrigoricensis diocesis in Gallia Scientia artis musicæ

I. De numero litterarum – II. De natura litterarum – III. De natura gamma – IV. De numero et natura punctorum et litterarum – V. De natura cuiuslibet puncti per se – VI. De numero clavium, et natura eaurumdem – VII. De notitia palme – VIII. De doctrina cantandi – IX. De consistorio tonorum, ut in genere generalissimo, et in specie et ordine eorumdem – X. De figura et ordine omnium tonorum in lectura – XI. De ordinatione et statu primi toni cum secundo in lectura et in figura – XII. Practica primi toni in cantu – XIII. Practica de regimine seculorum – XIV. De expositione: primum quærite – XV. De expositione de gloria patri – XVI. De numero seculorum primi toni – XVII. De prænotandis ad naturam seculorum – XVIII. De natura et proprietate quorumlibet seculorum – XIX. rubrica de pratica & regimine responsoriorum, & aliorum cantuum – XX. de practica clavium, qualiter debeant uti solfiando – XXI. De practica secundi toni – XXII. De practica tertii toni – XXIII. De practica quarti toni – XXIV. De practica quinti toni – XXV. De practica sexti toni – XXVI. De practica septimi toni – XXVII. De practica octavi toni – XXVIII. Qualiter cantus debeat lineari – XXIX. De prænotandis et considerandis in nova edition buius artis – XXX. De notitia candandi in quatuor voces et de quibusdam notabilibus debitis et honestis – XXXI. De doctrina falsæ musicæ, qualiter debeat evitari

65 Marcheti de Padua Musica seu Lucidarium in arte musicæ planæ ex msc. biblioth. Ambros. Mediolanensis

– [p. 65] Tractatus I – I. De inventione musicæ – II. De pulcritudine musicæ – III. De utilitate musicæ – IV. De iudicio musicæ – V. Quit sit musicæ – VI. Unde dicatur musica – VII. De divisione musicæ – VIII. De musica harmonica – IX. De sono, qui est vox – X. Unde dicitur vox – XI. Quotuplex est vox – XII. De musica organica – XIII. De sono, qui non est vox – XIV. De musica rhythmica – XV. De divisione præsentis musicæ – XVI. De genere generalissimo, et specie specialissima in musica

– [p. 70] Tractatus II – I. De tono, quit sit – II. Unde dicatur tonus – III. De nominibus toni – IV. In quibus numeris constitutus tonus – V. Demonstratio partium toni – VI. De diesi – VII. De semitoniis diatonico et enarmonico simul, eo quod unum per aliud melius cognoscatur – VIII. De semitonio chromatico – IX. De proportionibus, in quibus consistit tonus, ac etiam semitonium enarmonicum & diatonicum – X. De proportionibus consonantiarum & dissonantiarum

– [p. 76] Tractatus III – I. De numeris musicalibus, et de consonautiis in speciali – II. De diapende consonantia – III. De diapason consonantia – IV. De diapason diatessaron consonantia – V. De diapason diapende consonantia – VI. De bisdiapason consonantia

– [p. 78] Tractatus IV – I. De proportionibus primo, quid proportio – II. De proprotionibus, quot sint – III. De sesquitertia proportione – IV. De sesquialtera proportione – V. De dupla proportione – VI. De dupla superbipartiente proportione – VII. De tripla proportione – VIII. De quadrupla proportione – IX. De sesquioctava proportione – X. De sesqui decima sexta proportione – XI. De sesquidecimaseptima proportione

– [p. 80] Tractatus V. De consonantiis in generali – I. Quid sit consonantia – II. De dissonantia – III. De euphonia – IV. De harmonia – V. De symphonia – VI. Quæstio de dissonantiis – VII. Alia quæstio de dissonantia

– [p. 83] Tractatus VI – I. De consonantiis, quomodo ey quare una melius consonet, quam altera – II. De consonantiis in speciali, sive de speciebus consonantiarum: et primo de prima, quæ dicitur diatessaron – III. De consoantia diapende – IV. De consonantia diapason – V. Demonstratio secundum pythagoricos, dipason diatessaron non effe consonantiam

– [p. 87] Tractatus VII – I. De generibus inæqualitatis, quot fint, et quot in musica fint necessaria

– [p. 88] Tractatus VIII – I. de necessariis ad cognoscendam naturam tonorum et semitonorum – II. De permutatione, quid sit, et ubi fiat – III. De mutatione, quid sit et ubi – IV. De natura et proprietate b quadri, b rotundi et naturæ.

– [p. 92] Tractatus IX – I. De coniunctionibus vocum, quid sint et quot

– [p. 100] Tractatus X – I. Quid sit mensura in musica plana, sive mensurata

– [p. 101] Tractatus XI – I. De tonis, qui proprie modi dicuntur, quid sint – II. De tonis, quot sunt et qui – III. De tonis, quomodo non solum propter ascensum et descensum iudicandi sint – IV. De formatione tonorum per species

– [p. 117] Tractatus XII – I. Quid sit quantitas in plana musica – II. De cantibus, qui propter eorum ascensum non sunt authentici, et propter eorum descentum non sunt plagales

– [p. 119] Tractatus XIII. De pausis, quomodo debeant figurari in cantu plano

– [p. ?] Tractatus XIV. De clavi, quid sit, et quot sunt

– [p. ?] Tractatus XV. De nominibus gravium et acutarum chordarum, prout a physicis fuerunt primitus adinventæ

– [p. ?] Tractatus XVI. De musico et cantore

121 Eiusdem Marcheti de Padua Pomerium in arte musicæ mensuratæ ex cod. vatic.

Analysis operis, prout in dicto codice eidem præponitur — Epistola ... domino Roberto Ierusalem et Siciliæ regi

[p. 122] [Prima pars primi libri:]

Tractatus I. De caudis & proprietatibus, quando non faciunt in musica mensurata

Tractatus II: De pausis – Quid pausæ sint in cantu – Quomodo scribi et signari debeant pausæ secundum antiquos – Quodomo confirmatio et dicta antiquorum scribi et signari debeant in cantu modernorum – De punctello – Quæ fuit necessitas, quod talis punctellus in scripta musica mensuraretur – Quomodo de ipso post proprietates et pausas sit tractandum – Quid ipse punctellus faciat in musica mensurata – Sequitur de quodam signo, quod a vulgo falsa musica nomitatur – Quæ fuit necessitas, quod tale fignum introduceretur in musica mensurata – Quomodo tale signum debeat proprio nomine nominari – Quomodo post punctellum et proprietates sit tractandum de isto signo – Quomodo debet ipsum signum in musica signari

[p. 137] Secunda pars primi libri: De essentialibus musicæ mensuratæ

Tractatus I: De tempore – Quid sit tempus musicum – Quomodo ipsum tempus est distinguibile in musica – Reprobatur quorumdam opinio tam circa definitionem temporis, quam circa distinctionem eiusdem – De ipso tempore, quomodo applicabile est ad notas secundum se solum – De dubitatione quorum dam circa notam duorum temporum, quæ dicitur altera brevis – De absolutione prædicti dubii, et de modo formandi notas – In quo situ ac loco notæ debeant figurari, quæ diversis temporibus mensurantur – Cum qua proprie tate debeat figurari altera brevis – De tempore, quomodo applicabile est ad ipsas notas secundum divisione ipsus in tartes suas – Quomodo ipsum tempus dividatur in suas primarias divisiones – Demonstratio essentiarum notarum, quæ ex tali bus divisionibus figurantur – Quomodo tales notæ ad invicem se habent, de sola semibrevi – De tribus brevibus in prima divisione temporis – De secunda divisione in sex semibreves – Utrum de tribus possunt caudari duæ – Utrum de quatuor caudari possunt duæ – Utrum de quatuor possunt caudari tres – De quinque semibrevibus, quæ et quot possunt caudari? – quomodo semibreves pertineant ad secundam divisionem temporis – De quatuor semibrevibus in novenaria divisione – De nominibus ipsarum semibrevium

[p. 173] Liber... secundus: De tempore imperfecto

– Quid sit tempus imperfectum musice loquendo – Quomodo tempus perfectum & imperfectum essentialiter opponuntur? – Per quantum deficit tempus imperfectum a perfecto? – De applicatione imperfecti temporis ad notas, scilicet ipsius totalitatem et multiplicationem

Tractatus de applicatione ipsius temporis imperfecti, sed in se solum ad notas via partialitatis et divisionis: In qut principales partes ipsum tempus imperfectum dividatur – De binaria divisione temporis imperfecti uno modo sumta – De secundaria divisione temporis imperfecti – De distantia et differentia cantandi de tempore inperfecto inter gallicos V italicos, V qui rationa-bilius cantant – De nominibus et propriatatibus semibrevium de tempore imperfecto, modo gallico et italico

[p. 178] Liber tertius: De musica mensurata, et de his quæ tractantur in ea, in quantum in eis surgat diversimoda harmonia

– De discantu, quid sit

De modo ligandi notas ad invicem, sive de ligaturis, ex quo consurgit ipse discantus: De definizione ligaturæ, et distinctione ipsius – De notis, quæ possunt ligari ad invicem, et quomodo – De plicis et ligaturi – De errore circa ligaturam, et primo in universali – Reprobatio cuiusdam in speciali – De modis quid sint – De distintione modorum – Ad quid sit inventus modus – De subtractione modorum perfectorum, propter quam constituuntur modi imperfecti]

– Explicit ... conditum Cesenæ in domo Raynaldi de Cyntris

189 Ioannis de Muris Tractatus de musica

– [p. 189] Summa ... ex ms. Paris. nunc S. Blas. – I. Quid sit musica, et a quibus sit inventa – II. Ad quid sit utilis musica – III. Qui primo in ecclesia utebantur musica, et quare – IV. De divisione musicæ in naturalem et instrumentalem, mundanam et humanam – V. De musica humana – VI. De notulis cantus usualis quæ sint, et ad quid sint inventæ – VII. De sex notularum vocibus, et sufficientia earumdem – VIII. De palma seu de manu musica, et lineis vel spatiis eius – IX. Quare manus potius est instrumentum musicæ, quam aliud membrum – X. De intervallis et speciebus illorum – XI. Quare plura non sunt intervalla quam novem, et quare non plures articuli quam novemdecim – XII. De signis intervallorum a diversis diversi mode ordinatis – XIII. De cautelis, quibus novus cantor et rudis cantum addiscat – XIV. De inventione tonorum et nmero eorum secundum antiquos et secundum modernos – XV. Quæ sint claves et viceclaves finales tonorum – XVI. Quæ sint claves initiales tonorum, et qualiter ascendatur et descendatur, et quantum – XVII. Quantum toni authenti ascendant et descendant, et quantum pagales – XVIII. Qualiter cantus plagalis distinguitur ab authento per claves discreativas – XIX. De tropo, et tenore, et cauda, quæ attenditur in cantu – XX. Qualiter et ubi gloria inchoatur, et de hemitoniis et differentiis tonorum – XXI. Qualiter et quot modis error fiat in cantu – XXII. Qualiter novus cantu habet fieri e diversificari – XXIII. Quæ sint vitia in novo cantu cavenda – XXIV. De polyphonia – XXV. intergumentum musicæ

– [p. 249] Tractatus de musica ex ms. cod. Mellic. collato cum Vindob.

– [p. 255] Musica theorica ... ex codicibus Parisiensi, Vindobonensi utroque et Bernensi (præfatio ex solo codice Parisiensi)

– [p. 256] Ioannis de Muris Musica speculativa a Conrado Norico, artium liberalium academiæ Lipsiensis magistro, ordinata atque correcta quæ multis temporibus fuit obnubilata, summo labore et diligentia, præfatio ex msc. Vindob. collato cum altero Vindob. & Bernensi

– [p. 284] De numeris qui musicas retinent consonantias secundum Ptolomæum de Parisius ex cod. Paris.

– [p. 286] Tractatus de proportionibus ex codice Parisiensi

– [p. 292] Secundus liber sequitur quid magister Iohannes de Muris dicat de practica musica, seu de mensurabili, ex eodem codice Parisiensi.

– [p. 301] Quæstiones super partes musicæ ex eodem codice Parisiensi, collato cum altero San Blasiano

315 Tractatulus de differentiis et generibus cantorum a magistro Arnulpho de S. Gilleno editus ex codice Parisiensi
319 Ioannis Keckii Introductorium musicæ ex autographo Tegernseensi

Præfatio – I. De musicæ inventione – II. De varia sonorum seu vocum proporzione – III. De sonorum seu vocum repræsentatione – IV. De sonorum seu vocum consonantia et dissonantia – V. Aliqua in superioribus narrata demonstrat, et libro finem imponit

329 Adami de Fulda Musica ex msc. Argentoratensi

Clarissimo iurisconsulto Ioachim Luntaler, advocato consistoriali, amico, fautorique singularissimo, Adam de Fulda ducalis musicus felicitatem dicit – In partem secundam præfatiuncula – Paties III ... in musicam mensuralem aut figurativam – Pars quarta ... in proportiones, consonantias et partem quartam præfatiuncula

382 Constitutiones Capellæ Pontificiæ communicavit mecum qui hodie Capellæ Pontificæ præest Iosephus Santarelli

– I. [senza titolo] – II. Modus proponendi novos cantores – III. Modus examinis – IV. Scrutinium super admissionem novi cantoris – V. Modus dandi cottam et iuramentum – VI. Modus admissionis novi cantoris – VII. De salario consignando novo cantori – VIII. Novus cantor tenetur solvere duos ducatos pro cotta – IX. Novus cantor tenetur solvere decem ducatos pro regalibus participantibus – X. Quomodo inter cantores sint dividenda regalia – XI. De silentio observando stante divino – XII. Modus servandus in choro – XIII. De licentia eundi extra chorus pro aliquo particulari negotio – XIV. Non debent extra capellam missam decantare – XV. De officio ultimi et penultimi – XVI. De cantore prævaricante a servitio capellæ – XVII. De cantore scandalum faciente – XVIII. De cantore condemnato, et revelante decreta collegii – XIX. De habitu honesto deferendo – XX. Modus in congregatione cantorum servandus – XXI. Quando erit contentio inter cantores – XXII. De licentia exeundi extra urbem – XXIII. De licentia eundi ad partes – XXIV. De cantore ex partibus reverso – XXV. De cantore in servitiis capellæ per 25 annos existente – XXVI. De cantore infirmo – XXVII. De cantore infirmo reverente ad officium capellæ – XXVIII. De cantore infirm ultra annum – XXIX. De cantore mortuo – XXX. Qualiter inter cantores scaptulæ confectionum sint dividendæ – XXXI. De creatione novi pontificis – XXXII. De regalibus per novos cardinales cantoribus solvendis – XXXIII. De exequiis summorum pontificum – XXXIV. Quando ingreditur conclave – XXXV. Modus servandus cardinalibus in conclavi existentibus – XXXVI. De exequiis rr. dd. cardinalium – XXXVII. De negotiis capellæ per deputatos pertractandis – XXXVIII. De abbatia – XXXIX. Quomodo novus abbas est eligendus – XL. De punctatore – XLI. Quando leguntur constitutiones capellæ – XLII. De regalibus solvendis particulariter decano – XLIII. De divino officio celebrando in dicta capella per eosdem cantores et collegium – XLIV. Qualiter prima celebranda est in die dominico – XLV. Qualiter prima celebrando in aliis diebus totius anni – XLVI. De tertia – XLVII. De missa – XLVIII. De sexta tempore quadragesimæ – XLIX. De nonis, vesperis et completoriis – L. De versiculis cantandis in capella – LI. De missis papalibus celebrandis per summum pontificem – LII. De vesperis papalibus – LIII. De missis papalibus – LIV. De matutino noctis nativitatis domini – LV. De matutinis tenebrarum – LVI. De vespera et matutinis mortuorum – LVII. De lectionibus et prophetiis recitandis – LVIII. De processione et missa corporis christi – LIX. De missa cantanda extra capellam

397 Tekne psaltike seu Ars psallendi aut cantandi græcorum ex tabulis San Blasianins
398 Metrophanis Critopuli epistola de vocibus in musica liturgica græcorum usitatis
402 Index I auctorum, qui ab his scriptoribus citantur – Index II materiarum


le edizioni

1784 – I ed.

Martin Gerbert, Scriptores ecclesiastici de musica, sacra potissimum, ex variis Italianæ, Galliæ et Germaniæ codicibus manuscriptis collecti et nunc primum publica luce donati, St. Blasien: tipis San Blasianis, 1784.

[Scrittori ecclesiastici di musica soprattutto sacra raccolti dai vari codici manoscritti italiani, francesi e tedeschi ed ora per la prima volta pubblicati]

3 voll., 26 cm
Coll. di rif.: I–Mb

1905 – anast. Graz

Martin Gerbert, Scriptores ecclesiastici de musica, sacra potissimum, ex variis Italianæ, Galliæ et Germaniæ codicibus manuscriptis collecti et nunc primum publica luce donati, Graecii (Graz): J. Meyerhoff, C. Reinecke, 1905.

3 voll., 26 cm
Coll. di rif.:

1931 – anast. Milano

Martin Gerbert, Scriptores ecclesiastici de musica, sacra potissimum, ex variis Italianæ, Galliæ et Germaniæ codicibus manuscriptis collecti et nunc primum publica luce donati, Milano: Bollettino bibliografico musicale, 1931.

3 voll., 26 cm
Coll. di rif.:

1963 – anast. Hidelsheim

Martin Gerbert, Scriptores ecclesiastici de musica, sacra potissimum, ex variis Italianæ, Galliæ et Germaniæ codicibus manuscriptis collecti et nunc primum publica luce donati, Hildesheim: Olms, 1963; 1990.

3 voll., 26 cm
Coll. di rif.:


la fortuna

Gli Scriptores ecclesiastici sono considerati una tra le opere più importanti del XVII sec. per approccio documentario e metodologico. Nel 1864, quasi un secolo dopo, Charles Edmond Coussemaker ritenne indispensabile completarla pubblicando Scriptorum de musica Medii ævi. Novam seriem a Gerbertina alteram intendendo portare alla luce nuovi documenti con la stessa cura di Gerbert.

Il benedettino Cölestin Vivell (1846–1923) pubblicò un indice analitico delle raccolte di Gerbert e Coussemaker come Initia tractatuum musices ex codicibus editorum collegit et ordine alphabetico, Graecii (Graz): sumptibus U. Moser (J. Meyerhoff), 1912; rist. anast. Genève: Minkoff, 1979.

Una recente revisione del lavoro di Gerbert (di cui è uscito solo il primo volume) è quella di Michael Bernhard, Clavis Gerberti: eine Revision von Martin Gerberts Scriptores ecclesiastici, Munchen: Verlag der Bayerischen Akademie der Wissenschaften, 1989.

Gli Scriptores ecclesiastici rimangono ancora oggi strumento imprescindibile, e solo da pochi anni l'American Institut of Musicology ha iniziato a pubblicare l'edizione critica e commentata dei teorici medievali contenuti nella silloge di Gerbert.

Scheda a cura di Silvia Fanton © 2007